Tips om beter te kunnen slapen

Slapen. Wie houdt er niet van? Ik vind het heerlijk, en ik baal ervan als mijn wekker gaat omdat ik naar school moet. Maar soms is slapen ook een ellende. Dat je moeilijk in slaap komt, en maar een paar uur slaap hebt gehad. Dat probleem had ik een tijdje terug. Ik weet zeker dat meerdere soms dat probleem hebben, en vandaar dat ik vandaag tips deel om beter te kunnen slapen.

Heb een slaapritme
Eerlijk gezegd denk ik dat zeker meer dan de helft van de tieners geen goed slaapritme heeft. Terwijl dat juist erg belangrijk is. Het is een goede basis om in slaap te komen. Het doet echt wonderen! Zelf heb ik een redelijk goed slaapritme. Ik ga meestal doordeweeks rond 10 uur slapen, en om 7 uur moet ik weer uit mijn bed. Hier probeer ik me aan vast te houden, en het heeft me erg geholpen.

Vermijdt voor je gaat slapen beeldschermen
Het is bewezen dat beeldschermen ervoor zorgen dat je slecht kunt slapen. Denk aan mobieltjes, laptops enzovoort. Je krijgt daardoor een verstoorde nachtrust. Vermijdt deze dus voordat je gaat slapen. Meestal zet ik mijn mobiel een half uur van tevoren al uit, zodat ik niet meer verleid word door mijn mobiel.

Eet geen zware maaltijden voordat je gaat slapen
Als je voor het slapen zware maaltijden eet, kan je lichaam je wakker houden. Je lichaam is dan bezig met verteren. Eet dus niet veel en zwaar voordat je gaat slapen. Als je honger hebt, pak dan iets wat wel wat vult, maar niet teveel. Het is slim om na 8 uur niks te eten.

Neem melk of banaan
Slik zeker geen pilletjes meteen, maar ga voor melk of een banaan. Of bijvoorbeeld als combinatie in een smoothie. In melk en banaan zitten stoffen die het melatoninegehalte rustig beïnvloeden.

Heb genoeg lichaamsbeweging
Zorg dat je elke dag wat lichaamsbeweging hebt gehad, zodat je lichaam moe word. Het werkt ook meteen tegen depressies en angsten, waardoor mensen ook vaak niet inslaap kunnen komen. Als je teveel sport voordat je gaat slapen, dan werkt het niet.

Bereid je voor op de slaap
Meteen in je bed springen heeft weinig zin om in slaap te komen. Relax voordat je gaat slapen, zeker een halfuurtje. Drink wat thee. Zeker geen alcohol, want dat werkt slecht. Zelf pak ik altijd mijn rust voordat ik ga slapen. Ik kijk lekker nog wat tv.

Ga het bed even uit
Als je niet in slaap kunt komen, blijf dan niet liggen. Dat werkt juist tegenovergesteld. Lees bijvoorbeeld een boek met dempend licht. Waarschijnlijk merk je dat je toch moe bent, en dan kun je weer lekker je bed in kruipen. Meestal kun je dan wel in slaap komen.

Geurtjes
Geurtjes, zoals parfums, crèmes of oliën, kunnen je zintuigen prikkelen, en je helpen te ontspannen. Hoe natuurlijk de olie, hoe beter. Druppel een aantal druppels olie op je kussen of op je pyjama. Laat de geurbrander natuurlijk niet aanstaan. Bij mij is dit echt een wondermiddel!

ASMR videos


ASMR is een manier om te ontspannen en in slaap te komen. Het zijn verschillende technieken die je een tintel gevoel geven in je hoofd. Ze triggeren je brein. Sommige vinden het niks, anderen vinden het geweldig. Het kan ervoor zorgen dat je meteen in slaap valt, en dat is natuurlijk ideaal. Ook is het makkelijk te vinden op YouTube, want er zijn erg veel videos over. Mascha van Beautygloss heeft ook verschillende ASMR videos.

Ademhalingsoefeningen
Ademhalingsoefeningen maken de mens rustig, dus dat zou ook kunnen helpen. Door rustig in en uit te ademen maak je je niet meer druk, en het kan ervoor zorgen dat je lichaam in de slaap modus komt. Zelf werkt dit best goed bij mij, dus probeer het eens als je niet in slaap kunt komen.

En dat waren de tips! Als je moeilijk in slaap kunt komen, hoop ik dat je hier iets aan hebt. Want niet kunnen slapen is gewoon niet leuk. Uit ervaring weet ik dat de bovenstaande tips je goed kunnen helpen.

Ben jij een goede slaper, of juist niet?

About these ads

17 gedachtes over “Tips om beter te kunnen slapen

  1. Goed artikel! Ik slaap eigenlijk altijd goed, maar de laatste tijd gewoon veel te kort. Ik doe het helemaal zelf , want ik vind mijn mobiel gewoon heel erg interessant, maar echt handig voor mijn lichaam is het niet.

  2. Goede tips
    Vooral ritme is erg belangrijk! Als ik werk sta ik tussen 5.45-6.15 op. In de avond ben ik dan zo moe, dan slaap ik wel :P Maar sta ik om bijvoorbeeld 9 uur op, dan ben ik gelijk uit m’n ritme

  3. Dat AMSR kende ik nog niet, hier ga ik eens over bijlezen;) Ik kan ook vaak niet goed in slaap komen. Veel van je tips probeer ik al en dat helpt wel. Vooral de laptop ‘s avonds niet meer gebruik als het donker is buiten. Dat helpt mij heel goed. Goed artikel dit!

Laat een reactie achter bij ambervdijl Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s